Vierashuone: Haastattelussa tuottajaguru Hiili Hiilesmaa

Hiili Hiilesmaa aloittaa musiikkiteollisuuden kulisseihin sukeltavan vierashuone -haastattelusarjan. Haastattelujen tavoitteena on välittää tietoa musiikkimaailman koukeroista uransa eri vaiheessa oleville artisteille.

Tähtitaivas ja nuorena väännetty vitsa

Hiili Hiilesmaan nimi liitetään usein ensimmäisenä tuottajan rooliin ja mainitaan HIMin, Lordin ja Apocalyptican kaltaisten bändien yhteydessä. Päätoimisena äänittäjänä ja tuottajana 90-luvun alkupuolelta saakka työskennellyt Hiili on (vähemmän yllättäen) myös monipuolinen biisintekijä ja muusikko – hän on toiminut muun muassa Road Crewn ja Kypckin rumpalina, Itä-Saksan kosketinsoittajana sekä The Skreppersin solistina.

Musiikin tuottamisesta korkeakoulututkinnon suorittanut Hiili on pyörittänyt omaa Coal House Recordings -studioaan nyt yhdeksän vuoden ajan. Lisäksi hän opettaa ja valmentaa tulevia tuottajia
Tampereen ammattikorkeakoulussa.

Ensimmäisen rumpusettinsä Hiili sai nelivuotislahjaksi, ja pianon ”rämpytys” alkoi kuusivuotiaan. Musiikin pariin sysäämiseen osallistui myös hänen isoäitinsä:

Hiili: – Äänittämisen aloitin laulupedakogina toimineen isoäitini avustajana. Toimin mikkipoikana, kun mummi äänitti oppilaitaan kelanauhurilla Porvoon kirkossa.

”Ruotsista saa ostaa valmiit suunnitelmat arvokuljetusryöstöihin”

Digiaika on mullistanut paitsi musiikin kulutustottumukset ja jakelun, myös sen tuotannon. Kun äänitysteknologia on halventunut, tietokoneiden tehot ovat kasvaneet ja raitoja on loputtomasti, kuka tahansa voi äänitellä omien aikataulujen mukaan ja toteuttaa omia musiikillisia ambitioitaan ja perversioitaan kotona tai treenikämpällä.

Analoginauhojen suhinan keskellä uransa aloittaneen Hiili Hiilesmaan toimenkuvaa tämä vallankumous on muuttanut ratkaisevasti. Tavallisen äänittämisen asemesta kyse on enemmän
sisällön kokonaisvaltaisesta tuottamisesta, toisaalta Hiili on keskittynyt myös vaativampiin osuuksiin, kuten miksaamiseen ja masterointiin.

”Yksi tärkeä osa-alue on levytysprosessin hallinta. Ruotsista saa ostaa valmiit suunnitelmat arvokuljetusryöstöihin. Samalla tavalla toimitan artisteille paljon valmiita suunnitelmia, miten juuri
heidän tapauksessaan käytettävissä olevista varoista, laitteista ja musiikistaan saataisiin eniten tehoja ja hyötyjä irti.”

Hiilesmaan mukaan ulkopuolisuus ja oikeanlainen ammatillinen etäisyys on myös hyvin olennaista
– pitää pystyä pysymään puolueettomana erotuomarina, kun artistien egot lyövät keskenään yhteen musiikillisista erimielisyyksistä.

Hiili: – Se kuuluu luovaan prosessiin ja on täysin ok. ”No pain no gain”.

Myös levy-yhtiön tai muun maksavan tahon ja artistin intressiristiriitojen kanssa on tultava toimeen. Kun tuotto-odotukset ja taide ottavat mittaa toisistaan, molempia tahoja on syytä ymmärtää.

Milloin on syytä soittaa tuottajalle?

Äänitysstudio on oivallinen paikka musiikillisten ideoiden taltiointiin, jos itsellä ei ole äänitysmahdollisuutta, mutta pankkitilin saldo näyttää siltä, että studion vuokraaminen ei tuota
ongelmia.

Tuottajan pestaaminen on hieman eri juttu. Hiilesmaa kertoo saavansa yllättävän usein yhteydenottoja, joissa ajatuksena on perustaa bändi, ”paitsi että rumpali ja kitaristi puuttuvat ja
biisejä on jo kolme, joista kahdesta puuttuu teksti ja melodia.”

Hiili: – Tällaisilla muuttujilla varustettu artisti on liian varhain liikkeellä. Mielestäni hyvä aika tuottajalle on, kun on useampia omasta mielestä toimivia biisejä, tekemisessä tiettyä jatkumoa ja
jonkinlainen näkemys projektin rahoittamisesta.

”Kokemusta ei voi ostaa”

Hiilesmaa kertoo, että on paljon projekteja, joissa tuottajan päätyö on yrittää sammuttaa joka puolella roihuavat tulipalot: ”Jos on äänitelty huonossa paikassa ja omaksuttu ala-arvoiset
toimintatavat, ei voi kuin syyttää itseään.”

Pitkän linjan ammattilaisena Hiili kertoo varoittavan tarinan itsestään.

Hiili: – Itse jännitin niin paljon ensimmäistä demontekoa parikymppisenä rumpalina, että nautin muutaman drinkin liikaa ennen ensimmäistä rumpujen äänityspäivää. Pystyin kasaamaan
epävireisen settini aamulla kontaten ja välillä käyden oksentamassa. Pelonsekainen ja epäitsevarma soittaminen onnistui vasta toisena studiopäivänä. Tuli kalliiksi maksaa studiolle ja äänittäjälle vain siitä, että hän kuunteli kun oksentelin tarkkaamon viereisissä saniteettitiloissa.

Hiilesmaa muistuttaa, että jokainen on alussa aloittelija ja jokaisen pitää maksaa itse omat oppirahansa.

Hiili: – Kokemusta ei voi ostaa itselleen. Pitää vain kulkea polkua eteenpäin.

Ykkösdivari ja NHL

Projektin mittakaava ratkaisee sen, mikä merkitys studion tasolla on. Hiilen mukaan taso ei ole niin olennainen, ”jos tähtäin on ykkösdivarissa”, mutta ”jos tähtäin on taas NHL:ssä, on hyvä
että studio olisi mahdollisimman sopiva tiloiltaan, laitteiltaan, sijainniltaan ja ilmapiiriltään.”

Hiilesmaa toteaa, että aina kun kysellään erityisen onnistuneista projekteista, vakiovastaus on hyvät biisit.

Hiili: – Mutta miten ne taltioidaan, onkin oma taiteenlajinsa.

Luottamuksen tiimin jäseniin pitää olla aukotonta ja kaikkien pitää pyrkiä kantamaan omaa osuuttaan isompaa vastuuta. Luottamus mahdollistaa avautumisen, joka on välttämätöntä
jotta persoonat pääsevät esiin. Persoonallisuus on taas ratkaiseva tekijä, jos mielii päävoittoon musiikin tekemisellä.

Työssään Hiilesmaa syttyy artistin innostuksesta, kyvykkyydestä, persoonallisuudesta, määrätietoisuudesta, riskinottokyvystä ja omaa musiikkia koskevista vahvoista visioista.

Hiili: – Musiikkityyli on sitten pakokaasua, joka tulee sessioiden jälkeen pakoputkesta.

Imagon merkitys

Hiili Hiilesmaa mainitsee Lordin euroviisuvoiton hyvänä esimerkkinä siitä, miten paljon persoonallisuus voi merkitä. Jos erotut kaikista muista kuin yö päivästä ja olet lisäksi
laadukas, lähtökohdat ovat hyvät menestystä ajatellen. Yleisin virhe, jonka artistit ja bändit tekevät on, että he pyrkivät tekemään liikaa omien idoleidensa ja suosikkiensa kaltaista tavaraa.

Hiili: – Tämä on ihan ok juniorina, mutta mielestäni siinä vaiheessa, kun aletetaan levyttämään, kannattaa kaivella omaa sisintään esille.

On uuvuttavaa jos artisti tai bändi tuo muovikassillisen muiden bändien CD-levyjä referensseiksi studioon, Hiilesmaa sanoo.

Hiili: – Oma lähtökohtani on se, että me teemme levyjä muiden bändien referensseiksi. Ja se on melko usein onnistunutkin.

Tiskin toisella puolella

Kaiken muun ohessa Hiili Hiilesmaa on mukana myös musiikkia julkaisevassa Concorde music -yhtiössä.

Hiili: – Levy-yhtiötoiminta on ollut todella mukavaa, kun voi tarjota artisteille ja bändeille suoran väylän myös julkaista musiikkiaan. Suosio on ollut melkoinen ja tämä on otettu todella hyvin
vastaan, sillä meillä bändit ja artistit saavat olla juuri sellaisia kuin tahtovat.

Hiilesmaa korostaa ulkopuolisen ja puolueettoman, biisien hiomisessa kokemusta omaavan korvaparin merkitystä lopputuloksen kannalta, mutta usein suurimmat haasteet tuntuvat olevan
projektin hallinnassa. Ei saada asioita valmiiksi, kun ei ole tuottajaa tai aikatauluja.

Hiili: – Biisit happanee, jos niitä märehtii liian kauan ja puhkianalysoi kaiken. Sellaiset levyt ovat pystyyn kuolleita, joissa kaikkien jäsenten pitää olla kaikkeen tyytyväisiä. Haetaan pienintä
yhteistä nimittäjää.

Internet on tuonut paljon uusia mahdollisuuksia musiikintekijöille, mutta myös uudenlaisia haasteita. Hiilesmaan mukaan monien pää menee sekaisin netin lukemattomista äänitys-
tuotantovinkeistä.

Hiili: – Katsellaan jonkun suosikkibändin making of -videoita YouTubesta ja kivetytään, kun oma musiikki tuntuu niin vaatimattomalta omien sankareiden rinnalla. Netin tarjoama informaatio jää pintatiedoksi, jos ei tiedetä mitä tehdään.

https://hiilihiilesmaa.net/
https://hiilihiilesmaa.com/
http://concordemusic.fi/