Suomalais-kenialainen Sara Sydän julkaisi esikoisalbuminsa Sydän marraskuun lopussa. Monipuolinen albumi nivoo muun muassa elektronista poppia, akustisia kitaroita ja etnomusiikin vaikutteita yhdeksi yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Kaiken kruunaa Sara Sydämen keijukaismainen laulu.
Pitkäsoiton päiväkirjamaiset tekstit kertovat Saran elämästä, sen valo- ja varjopuolista. Levyltä lohkaistu viimeisin single Toivon kiteytti levyn teeman: sydän voi olla rikki, mutta se korjautuu.
Haastattelussa Sara kertoo pitkästä levyntekoprosessista, lastenkirjaprojektistaan, elämästään Suomessa kahden maan kansalaisena ja ottaa kantaa myös rasismikeskusteluun.
Rakkaus ja matka itseensä
Esikoisalbumi on vihdoin ulkona. Oletko tyytyväinen yli vuoden kestäneen valmisteluprosessin tulokseen?
”Pitkä valmisteluprosessi on ollut vaiherikas ja vuoristorataa, paljon itkua ja onnea. Ajatustyö levystä lähti jo edellisvuonna ja biisin Toivon kirjoitin kesäkuussa 2020. Oon tosi tyytyväinen! Mulla on ollut upea tiimi tekemässä”, Sara kertoo.
Albumin nimi Sydän kiteyttää lyhyesti ja ytimekkäästi levyn teeman ja jättää sopivasti varaa myös tulkinnoille.
”Rakkaus. Ihmistä, itseäni ja Jumalaa kohtaan”, Sara itse tiivistää.
Sara kertoo löytäneensä oman äänensä albumin tekoprosessin aikana ja pääsi myös tutkimaan itseään.
”Biisien teko on ollut hauska tutkimusmatka itseeni musiikillisesti. On ollut ihana kokeilla erilaisia asioita ja haluan kokeilla vielä monia juttuja!”, Sara innostuu.
Häpeilemätönkin päiväkirja
Levyn tekstien päiväkirjamaisuus syntyi Saran kirjoittaessa elämästään, häpeilemättä vaikeitakaan asioita.
”Biisit Toivon ja Ex on puhtaasti parisuhdebiisejä, jotka syntyivät omasta elämäntilanteestani. Elämä on kolhinut rajusti ja aina on noustu uudestaan. Biisit ovat kaikki nimensä mukaisia”.
Ex:sästä julkaistulla videolla Sara paljastaa koko selän peittävän perhostatuointinsa.
[juttu jatkuu videon jälkeen]
Kappale Sisko sen sijaan syntyi huolettoman haasteen seurauksena.
”Biisi siskoudesta syntyi ystäväni haasteesta heittää joku aihe ja hän tekee biisin, jatkoin aihiosta loppuun ja siitä tuli Sisko!”
[juttu jatkuu videon jälkeen]
Levyllä on myös yksi erikoisuus: yksi sen laulu päätyi albumille kahdella eri kielellä.
”Sun Laulu ja Your Story on sama biisi, kahdella kielellä. Vaikka ydin on sama, huomaan että teksit herättää itsessäni eri fiiliksiä. Osallistuin Syksyn Säveleen ja siihen tarvittiin suomenkielinen kappale, joten tein siitä käännöksen. Jatkoon ei päästy, mutta jotain hyvää siitä siis seurasi, tykkään Sun Laulusta paljon. Kappale on mulle tärkeä, ja tuottaja Sami sekä soittajat Lasse Sakara ja Valtteri Nieminen teki siitä kauneimman mahdollisen ”, Sara valottaa biisin syntytarinaa.
Biisejä syntyi hetkessä ja hetkistä
Debyyttisinglen Uudestaan idea syntyi sohvalla maatessa ja se oli valmis 10 minuutissa.
”Hain heti kitaran ja tein sen siinä samassa loppuun ja nauhoitin puhelimeen, pätkässä kuuluu, kun lapset herää ja tulee kysymään, että äiti mitä sä metelöit!”
Joidenkin biisien ideat ovat syntyneet pienistä hetkistä, joista on kasvanut suuriakin ajatuksia.
”Päivä Kerrallaan -biisi syntyi ajomatkoilla Porvoon naisten poliklinikalle, olin siellä kätilöharjoittelussa syksyllä. Mulle tuli mieleen elämän ennakoimattomuus, ei kukaan tiedä huomisesta, ei omasta eikä varsinkaan muiden. Mietin sitä, ettei voida sanoa kellekään, sun elämä tulee meneen näin. Eikä murehtiminen lisää onnea, vaan vähentää. Twende twende, pole pole, otetaan iisisti ja iloitaan elämästä!”, Sara pohtii.
Sydän-albumi on äänitetty Seinäjoella tuottaja Sami Silenin studiolla.
”Sami on sellainen velho, joka valaa muhun uskoa, kun se meinaa loppua. Arvostan suuresti Samin kärsivällisyyttä ja taitoja. Hän on onnistunut taikomaan kaikki jutut mitä oon pyytänyt – ja me puhutaan samaa kieltä. Biisejä viilataan niin kauan, että molemmat ovat tyytyväisiä”.
Jyväskylä-Sievi-Kirkkonummi-Kenia
Olet syntynyt Jyväskylässä ja kasvanut Sievissä, asut nyt Kirkkonummella. Sinulla on juuria myös Keniassa. Kuuluvatko nämä paikat levyllä?
”Pohjanmaa näkyy ehkä eniten pohdiskeluna ja hiljaisuutena, pieninä eleinä. Kirkkonummelta olen löytänyt samanlaisen rauhan peltoaukeiden keskeltä ja metsistä. Uudestaan-biisin tekstissä, sen tietyssä jääräpäisyydessä kuulen Pohjanmaan! Kenia taas kuuluu vahvasti Päivä kerrallaan -biisillä. Muuten levyllä on edustettuna aika monta genreä. En tarkoituksella hakenut mitään tiettyä kulmaa juurista, biisit menivät itsekseen omiin suuntiin.”
Sara matkusti syksyllä Keniaan perheensä kanssa ja siellä kuvattiin vielä julkaisemattoman video Päivä kerrallaan -biisistä.
”Matka oli jännittävä, matkustin yksin neljän lapsen kanssa ja tiesin entuudestaan mitä harmaita hiuksia Kenian liikenne ja muut vaaran paikat saattaisivat aiheuttaa. Kaikki pahimmat tuli vastaan, mutta hengissä selvittiin! Videolla on luvassa rentoa meininkiä, tanssia ja hauskoja asuja”, Sara paljastaa.
Vaikka debyyttialbumi on vasta ilmestynyt, on Saralla jo katse vahvasti tulevaisuudessa. Tekeillä on muun muassa lastenkirja, joka sijoittuu Aheroon, Saran kotikylään Keniassa.
”Teen erään journalistin kanssa lastenkirjaa, josta tehdään myös äänikirja. Kirjasta tehdään jo joulukuussa ensimmäinen koevedos. Äänikirjaa varten olen kirjoittanut biisejä, joita sitten työstämme muusikoiden ja tuottajan kanssa loppuun Keniassa ensi keväänä. Kirja perustuu kotikylääni Aheroon ja sen elämänmenoon ja hauskoihin tapahtumiin”.
Ei anneta vihalle tilaa
Viime aikoina Suomessa on keskusteltu rasismista. Keskustelu ryöpsähti liikkeelle Marja Sannikan ohjelmasta, jossa käsiteltiin woke-liikettä. Ohjelman teemana oli se, että voiko rasismia vastustaa väärin. Ohjelmassa vieraillut Esko Valtaoja käytti siinä kaksi kertaa n-sanaa. Toisena vieraana ollut toimittaja Renaz Ebrahimi selvästi loukkaantui tästä.
Valtaoja yritti ilmaista kömpelösti, että sanan käytön kontekstilla on väliä. Internetin äärioikealla laidalla tämä kuitenkin tulkittiin luvaksi käyttää kyseistä sanaa ja sana trendasi muuan muassa Twitterissä seuraavana päivänä.
Saralla on aiheeseen hyvin maltillinen ja sovitteleva asenne.
”Pyrkisin välttämään ennakkoluuloisen kohtaamisen ja kohtelun aina, kun tapaa toisen ihmisen, oli se tuttu tai tuntematon. Emme voi koskaan tietää täysin mitä kaikkea toinen on kokenut tai mitä toisen päässä liikkuu. Kuuntelu on se avain ja voimme kaikki oppia toisiltamme jotain. Sen sijaan että seuraamme tänä päivänä liikaakin mitä muut tekevät, katsoisin miten itse toimin ja puhun. Esimerkki ja sen hyvät hedelmät muuttavat, ei viha tai riitely tai toisten syyttely”.
Niinpä, ei anneta vihalle tilaa. Sydän voi olla rikki, mutta se korjaantuu.
Sydän-albumi Spotifyssa:
Haastattelu: Juha Juoni